Introductieweek op mijn nieuwe school

Ook al startte school pas gisteren, toch ging ik vorige week al vier dagen naar mijn nieuwe school. Van maandag tot donderdag was ik te vinden op de campus van de Odisee Hogeschool in Aalst.Wat ik daar allemaal beleefde, lezen jullie vandaag in dit artikel.

Op maandag 12 september werd ik om 8u30 op de campus verwacht. Ik had me namelijk ingeschreven voor een instapcursus wiskunde van drie halve dagen. Tijdens deze cursus werd mijn kennis van het wiskunde in de lagere school opgefrist.

_DSC4315.JPG

Eerlijk gezegd onderschatte ik dit. Ik dacht ‘Het is maar wiskunde uit de lagere school, moeilijk is dat niet!’, maar ik nam al snel die uitspraak terug. Niet dat de wiskunde moeilijk was, maar het was zo lang geleden dat ik dit soort wiskunde deed, waardoor ik bij vele dingen al niet meer wist hoe dit allemaal in z’n werk zat. Ik ben dus blij dat ik aan deze cursus deelnam en nu weer wat meer bij ben met de wiskunde in het lager.

Tijdens de eerste les werden wat basisbegrippen opgefrist, maar we werden vooral ‘getest’ op ons hoofdrekenen. Ik kan je verzekeren, na 6 jaar gerekend te hebben met een rekenmachine, is dit wel wat moeilijker als je plots alles met je hoofd moet doen. De cursus duurde tot 12u30, waarna ik terug naar huis mocht.

De volgende dag werd ik opnieuw van 8u30 tot 12u30 op de campus verwacht, alweer voor de cursus wiskunde. Op deze dag focusten we ons vooral op het cijferen. Vier uur lang maakten we cijferoefeningen en staartdelingen. Wat na een tijdje wel begon door te wegen, vond ik.

Op woensdag wass het laatste dag van de cursus, op deze dag lag de focus op meetkunde. Dit zat heel ver weg bij mij, en vond dit dus niet zo heel simpel. Ik zei enkele keren in mezelf ‘Moeten kleine kindjes dit doen? Ik kan dit nauwelijks!’. Ook deze les eindigde om 12u30 en dus hadden we even tijd om wat te eten.

Om 13u werden we terug in een grote zaal verwacht, het auditorium. Hier verzamelden alle studenten lager onderwijs. Wat waren het er veel! Ik schat zo’n 150 studenten. We werden verwelkomd en kregen wat uitleg over verschillende zaken. Verder werden de klassen ingedeeld. Dit duurde tot 13u45. We kregen ook enkele bundeltjes en papieren die we in de loop van het jaar nodig gingen hebben.

_dsc4346

Hierna kregen we nog een kwartiertje uitleg van STUVO+ over wie ze zijn en wat ze doen. Ze gaven ons een zakje met enkele brochures en een handige drinkbus. Daarna gingen we met onze begeleider naar een klas, waar we in praktijkgroepen ingedeeld werden. Ook hier kregen we nog twee papieren. Om 14u30 kregen we een kwartiertje pauze, om daarna verder te gaan met een rondleiding door het gebouw. Na deze rondleiding mochten we om 15u45 terug naar huis.

_DSC4350.JPG

Op donderdag 15 september werden we opnieuw om 8u30 op school verwacht. We verzamelden weer in hetzelfde auditorium en kregen hier wat algemene info over de evacuatieprocedure en dergelijke. Daarna kregen we kort uitleg over ons ISP, dat we zelf in orde moeten brengen, maar ook over de instaptoetsen die we moeten maken.

Na een uurtje verplaatste onze klas zich naar een ander lokaal, waar leerlingen van het tweede jaar ons opwachten. Zij beantwoorden al onze vragen, en gaven uitleg over de zaken die ons staan te wachten. Ik moet zeggen dat het een beetje overweldigend was, maar dat is normaal als je aan iets nieuw begint.

Na een pauze van een kwartiertje weerden we weer in het auditorium verwacht, hier kregen we meer uitleg over ons studentenportaal en Toledo, een online platform waar vrijwel alles van taken en mededelingen op verschijnen. Na deze uitleg kregen we middagpauze tot 12u40.

De middag was over, en we werden opnieuw in het auditorium verwacht. Toen we binnenkwamen, kreeg elke leerling een gekleurd briefje. Hierna volgde een uitleg. Het was tijd voor een kennismakingsspel. De mensen die hetzelfde kleurtje hadden, vormden een groepje. We kregen een luchtfoto van de school mee en het spel kon beginnen.

Eerst stopten we bij de leerkracht van beweging. Hier deden we een soort van kennismakingsspel, waar we elkaar op verschillende soorten manieren moesten begroeten. Best ongemakkelijk in het begin, want je kent je groepsleden niet, maar eigenlijk vond ik het best nog wel leuk. Vervolgens liepen we door. We kwamen aan de volgende stop. Hier moesten we een liedje zingen met de leerkrachten muziek en Nederlands. Na deze stop was het tijd om naar de turnzaal te gaan, hier lagen onze boeken op ons te wachten. Na het afrekenen van de boeken, gingen we naar het volgende onderdeed van de tocht.

_dsc4348_dsc4340_dsc4341

We kwamen aan in de fietsenloods, hier moesten we zelf een raket maken en deze daarna afvuren. Spijtig genoeg vloog de onze niet, maar we hadden wel plezier tijdens het maken en te kijken hoe de anderen hun raket lanceerden! Vervolgens deden we het blote-voetenpad. Hierna zat de dag er ver op, en werden we aan het eindspel verwacht. Hier verzamelden alle studenten lager onderwijs zich, om allemaal samen het ongeoefende liedje te zingen. Het was echt ongelooflijk leuk om iedereen samen te horen zingen.

Hiermee rondde ik mijn week af. Ik heb er dus al een hele leuke week op zitten. Gisteren had ik mijn eerste lesdag. Ik kreeg een lesje didactiek en een les communicatie en agogische vaardigheden. Tijdens deze laatste kregen we een korte introductie en daarna maakten we kennis met de leerlingen van onze praktijkgroep. Iedereen kreeg een briefje met een vraag op. Aan de hand van deze vraag moest je je dan voorstellen. Mijn vraag was ‘Ik ben een dromer, want…’.

Alles is nu nog wat overweldigend voor mij vind ik. Maar dat went wel. Het is normaal dat het wat onwennig is in het begin als je aan zoiets groots en nieuws begint. Ik hou jullie zeker op de hoogte van mijn verdere avonturen!

Veel liefs, Demiβ™₯

 

11 gedachten over “Introductieweek op mijn nieuwe school

Geef een reactie

